Lot n° 19

ZHU YUANZHI 朱沅芷 (1906-1963), DIT…

Vente terminée
Rêve, 1927 臆想
Huile sur toile, signée en bas à droite, datée 4/2/27 en bas à gauche
40.5 x 31 cm 尺寸 - 15 7/8 x 12 1/4 in

Oil on canvas, signed lower right, dated 4/2/27 lower left
布面油画 署名于 右下方

PROVENANCE
Collection Marie de Rohan-Chabot, princesse Lucien Murat, Paris
Transmis familialement

Zhu Yuanzhi, est un peintre sino-américain d’avant-garde né en Chine en 1906. Il rejoint en 1921 son père aux Etats Unis. Il étudie à l’école des Beaux-arts de Californie et apprend la peinture et le dessin auprès d’Otis Oldfield. En 1926, il se lie d’amitié avec une dizaine d’autres artistes d’Avant-
Garde comme Kenneth Rexroth, Jehanne Bietry-Salinger ou John Ferren et ils fondent ensembles la Modern Gallery à San Francisco où il présente sa première exposition. Zhu Yuanzhi crée dans le même temps une école révolutionnaire sur l’art chinois pour ses compatriotes où il enseigne des techniques avant-gardistes en termes de peintures et de théories artistiques. La vie de Yun Gee connaît un nouveau tournant lorsqu’il fait la  onnaissance de la Princesse Murat à San Francisco. C’est un coup de foudre intellectuel et artistique, elle écrit alors « Sur les bords du Pacifique, à San Francisco, où l’Orient et l’Occident se rencontrent, je fis la connaissance de Yun. Le tableau subtil de ce jeune Chinois s’est révélé entre une pagode et un gratteciel 
». C’est sous son impulsion que Yun Gee décide de venir s’installer à Paris en 1927, la princesse se fait mécène et intègre l’artiste chinois dans son cercle d’intellectuels, peintres et poètes. Elle écrit à ce propos « Paris saura apprécier son imagination, sa sensibilité de poète, sa profonde psychologie
et la sincérité émouvante de son oeuvre ». Elle ne se trompe pas. En effet, il peint un magnifique portrait d’Ambroise Vollard, qui était le marchand  ’artistes notoires comme Picasso ou Matisse. Or cela laisse entendre que Yun Gee côtoyait ces artistes lors de son passage à Paris et qu’il avait été repéré par les plus grands acteurs du marché de l’art moderne. Il expose même au Salon des Indépendants, véritable consécration, en 1929, 1930, et 1939. 
La Princesse Murat n’est pas la seule à chanter les louanges de l’artiste, le respect et l’admiration sont mutuels, il écrit un poème pour elle :
Poem for Princess Murat’s Portrait
by Yun Gee
I haven’t seen beauty since very long.
Now I paint the Princess Murat
in her Chinese Library
in her Chinese costume lying on her sofa.
Strange it is to me no voice, no colors like
flying. This makes me happily remember
Known and Look (two masters who live in
Song Dynasty) poem:
She with the beauty of art in a western palace
Her costume with original colours, Chinese.
Since I came to Europe, keeping Chinese eyes
is difficult.
She the only one here that makes me
remember
China…………….and now I can follow
the wind………now I can travel in Tong
in Sung

Zhu Yuanzhi (Yun Gee) was an avant-garde Chinese-American painter born in China in 1906. In 1921, he joined his father in the US. He studied at the Fine Arts School of California, and learned drawing and painting with Otis Oldfield. In 1926, he became friendly with a dozen other artists of the Avant-Garde, including Kenneth Rexroth, Jehanne Bietry- Salinger and John Ferren, and together they founded the Modern Gallery in San Francisco,
where he held his first exhibition. Zhu Yuanzhi also created a revolutionary school on Chinese art for his compatriots, teaching avant-gardiste techniques in terms of painting and art theory. 
Yun Gee's life took a new turn when he met Princess Murat in San Francisco, and they clicked instantly in intellectual and artistic terms. She wrote, "I met Yun in San Francisco on the Pacific coast, where East meets West. 
The young Chinese artist's subtle painting seemed half-way between a pagoda and a skyscraper." At her suggestion, Yun Gee decide moved to Paris in 1927, where the princess acted as his patron and introduced him to her circle of intellectuals, painters and poets. She wrote, "Paris will be impressed by
his imagination, poetic sensibility, profound psychology and touchingly authentic work." She was not mistaken. He painted a magnificent portrait of Ambroise Vollard, the dealer for well-known artists like Cézanne, Picasso and Matisse, proving that Yun Gee rubbed shoulders with these artists during his period in Paris, and was spotted by leading players in the modern art market. He even exhibited at the Salon des Indépendants, which firmly
established him, in 1929, 1930 and 1939. Princess Murat was not the only appreciative party in this friendship: their respect and admiration were mutual, and he wrote a poem for her. 

朱沅芷是一位美籍华裔前卫派画家,1906年出 生在中国。1921年他前往美国与生父团聚,随 后开始在加利福尼亚美术学院跟随欧蒂斯∙欧德 菲(Otis Oldfield)学习绘画和素描。1926年他 与十多位前卫派艺术家结交为友,其中有肯尼 斯∙雷克斯洛斯(Kenneth Rex
Titre de la vente
Date de la vente
Localisation
Opérateur de vente